OPETH - The Last Will And Testament
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jsou živé záznamy koncertů rockových a metalových, nad jejichž nesmrtelností a všeobecným významem se shodnou snad úplně všichni. Pak jsou ale také živé záznamy, které leckomu mnoho neřeknou, a jejich hodnota je dána spíše individuálně, od posluchače k posluchači, tak jak ten který z nich pro sebe objevil kapelu, která je „vyrobila“. V prvním případě příklady rozhodně uvádět netřeba, v tom druhém to pak mohou být třeba švédští velmistři cechu doom metalového CANDLEMASS, jejichž úplně první a maximálně výstižně pojmenovaná živá nahrávka z 9. června 1990 ve Stockholmu určitě nebude chybět ve sbírce každého, komu kdy tahle kapela uvízla v uchu.
Však aby také ne. Léto roku 1990 zastihlo Edlingovce ve finiši jejich zřejmě nejslavnějšího období, rámovaného přítomností nepřehlédnutelného a nepřeslechnutelného frontmana Messiaha Marcolina za mikrofonem (zanedlouho poté kapelu poprvé opustil) a trojicí alb dodnes chovaných v pokladnici heavy metalového poselství příštím generacím („Nightfall“, „Ancient Dreams“ a „Tales Of Creation“), což je na albu „Live“ zkrátka mimořádně dobře slyšet. Nádherný zvuk, dynamický a dostatečně vyvážený mezi všechny nástroje, téměř naprosto špičkový Marcolinův zpěv, na němž byste smítko podezření z nějakých nepřesností prakticky nenalezli a k tomu pochopitelně výběr těch nejreprezentativnějších kusů, plných syrové doomové nálady a mrazivých melodií. Obzvláště výrazné to bylo ve skladbách z legendárního debutu „Epicus Doomicus Metallicus“ („Solitude“, „Demon´s Gate“, „Under The Oak“ a „Sorcerer´s Pledge“), který samozřejmě Messiah nenazpíval a skladby z něj tudíž v jeho klenutém podání (na dokreslenou vezměme třeba zpěvákovu hlasovou variaci v závěru zmíněné „Sorcerer´s Pledge“, kterou v originále na albu zpívá hostující zpěvačka) získávají úplně odlišný nádech. Frontman v mnišské kutně nadto vystupuje i nadmíru decentně, takže také jeho komunikace s davem pod pódiem přesně odpovídá představě (tedy alespoň mé), jak by měl takový ideální živý záznam vypadat (i když, pravda, zlé jazyky tvrdí, že přemnohé jeho „Fuck“ v rozličných tvarech bylo ze záznamu dodatečně preventivně vymazáno). Zachycená atmosféra, v níž fungovalo snad absolutně všechno, co mělo (jen „Dark Reflections“ se kvůli technické závadě musela zahrát dvakrát), si tak se svou výjimečností skutečně hned tak s něčím nezadá.
Ono to ostatně vždy tak nějak vyplave na povrch samo, když zjistíte, že si některé živé album najednou pouštíte stejně často, nebo dokonce ještě možná častěji, než ostatní studiové záznamy téže kapely. Na první pohled skromná kolekce živě zahraného materiálu „Live“ tyto ambice zcela nepochybně měla a má a díky tomu znamená pro CANDLEMASS naprosto nenahraditelný artefakt, protože i když kapela vydala ještě dva další „živáky“, nikdy už na nich nezněla tak přirozeně, mistrovsky a v pozitivním slova smyslu vyzývavě, než v těch třinácti skladbách, s nimiž před dlouhými jedenadvaceti lety potěšila k prasknutí naplněnou halu Fryshuset. Ach jo. Kdyby se tak dal vrátit čas a mé tehdejší cestovatelské možnosti byly neomezené, myslím, že bych tam určitě nechyběl. A vy?
Malé velké živé album.
Messiah Marcolin
- zpěv
Lars Johansson
- kytara
Mats Björkman
- kytara
Leif Edling
- baskytara
Jan Lindh
- bicí
1. The Well Of Souls
2. Dark Are The Veils Of Death
3. Bewitched
4. Solitude
5. Dark Reflections
6. Under The Oak
7. Demon´s Gate
8. Through The Infinitive Halls Of Death
9. Samarithan
10. Mirror Mirror
11. At The Gallows End
12. A Sorceror's Pledge
The Door To Doom (2019)
House Of Doom (EP) (2018)
Death Thy Lover (EP) (2016)
Psalms For The Dead (2012)
Ashes To Ashes (Live DVD/CD) (2010)
Death Magic Doom (2009)
Lucifer Rising (EP) (2008)
King Of The Grey Islands (2007)
Candlemass (2005)
Essential Doom (Best Of) (2004)
Doomed For Live (Live) (2003)
From The 13th Sun (1999)
Dactylis Glomerata (1998)
As It Is, As It Was (Best Of) (1994)
Chapter VI. (1992)
Live (1990)
Tales Of Creation (1989)
Ancient Dreams (1988)
Nightfall (1987)
Epicus Doomicus Metallicus (1986)
Datum vydání: Středa, 3. října 1990
Vydavatel: Metal Blade Records
Stopáž: 81:13
-bez slovního hodnocení-
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Aktuální EP ukazuje dvě tváře současně. Zprvu klasický symfonický patos, pak ovšem skladby „200 Years“ a „Live The Tale“, které se bez sborových refrénů obejdou, a hned je to o třídu lepší. Tudy vede cesta z tvůrčí smyčky a bezradnosti posledních alb.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.